Airco Specialist

Steeds meer auto’s op de weg zijn uitgerust met een aircosysteem. Sommige auto’s hebben een apart airco systeem, bij andere auto’s is het onderdeel van een klimaatregelsysteem. Het aircosysteem is geïntroduceerd in de auto omdat de droge lucht uit de airco het vocht van de beslagen voorruit gemakkelijk op kan nemen. Hierdoor is uw ruit binnen enkele minuten ontwasemd. Het vocht in de lucht wordt vervolgens in het kachelhuis weer uit de lucht gehaald en afgevoerd door het kachelhuis.

Juist deze functie maakt het goed functioneren van het aircosysteem in het voorjaar en najaar zo belangrijk. Dit zijn de natste seizoenen in Nederland (hoewel de zomer ook erg vochtig kan zijn). Daarnaast is het natuurlijk heel fijn dat de lucht in de auto gekoeld kan worden. Hierdoor kan op een warme zomerdag de lucht in de auto aanzienlijk in temperatuur naar beneden gebracht worden.

_DSF5999

Het goed functioneren van het aircosysteem vraagt om regelmatig onderhoud. We raden aan om elke twee jaar een aircoservice uit te voeren.

In verband met de zware belasting van het milieu zijn er steeds strenge regelgevingen voor aircosystemen. Het is belangrijk dat deze worden nageleefd om zo ons milieu te ontlasten. Het koudemiddel in een aircosysteem heeft een aanzienlijke bijdrage aan de opwarming van de aarde. Daarom is het belangrijk dat het systeem geen lekkages vertoont. Voor het terugwinnen van koudemiddel uit een aircosysteem is een diploma nodig. Wij zijn gecertificeerd en kunnen dus vakkundig uw aircosysteem onderhouden en repareren.

Wat wordt er bij een Aircoservice allemaal gedaan:

  • Het complete systeem wordt visueel gecontroleerd op lekkage (eventueel met een lamp en uv-filter als het systeem is afgevuld met uv-vloeistof)
  • Het systeem wordt afgeperst met stikstof
  • Het systeem wordt afgetapt en opnieuw gevuld met het juiste gewicht aan koudemiddel
  • Indien nog niet aanwezig wordt het systeem ook gevuld met uv-vloeistof

Als bij gebruik van de airco de auto zich vult met ‘vieze geurtjes’ of een muffe lucht, dan is er schimmelvorming in het kachelhuis van de auto. Het aircosysteem kan door ons vakkundig gereinigd worden. Deze reiniging gaat altijd in combinatie met het vervangen van het pollenfilter ofwel interieurfilter.

  • Wat wordt er bij een Aircoreiniging allemaal gedaan:
  • Vervanging van het pollenfilter
  • Reinigen van de verdamper van de airco
  • Reinigen van de luchtgeleidingskanalen

 

 

Het technische verhaal achter het aircosysteem is hieronder te lezen.

Het aircosysteem bestaat uit een aantal onderdelen:

  • Compressor
  • Filterdroger/accumulator
  • Condensor
  • Expansieventiel
  • Verdamper
  • Leidingen tussen de verschillende onderdelen
  • Sensoren voor het in de gaten houden van temperatuur en druk in het systeem

Het aircosysteem is gevuld met koudemiddel. Dit koudemiddel is ,afhankelijk van de druk in het systeem, in vloeibare of gas vorm. In de compressor komt het koudemiddel in gasvorm aan. Vloeistof is niet samenpersbaar dus als er vloeibaar koude middel in de compressor zou komen gaat de compressor kapot en moet deze vervangen worden. Dit kan bijvoorbeeld komen door een overvulde airco.
De compressor perst het koudemiddel samen, waardoor de temperatuur van het gas stijgt. Vervolgens gaat dit warme gas onder hoge druk (tot 25 bar) door de condensor en wordt het gas afgekoeld door de koelventilator. Deze condensor is een kwetsbaar onderdeel van het aircosysteem. De condensor zit direct achter de voorbumper en kan door opspattend asfalt beschadigd raken.

Door de afkoeling wordt het gas vloeibaar. Deze vloeistof wordt door het expansieventiel heen geperst. Voor dit ventiel is de druk erg hoog. Na het expansieventiel komt het koudemiddel in de verdamper, waar de druk verlaagt wordt en de vloeistof verdampt. Dit verdampen kost energie en die wordt ontrokken aan de omgeving in de vorm van warmte, met als gevolg dat de lucht rondom de verdamper afkoelt.

Hierna wordt het gas weer terug gevoerd naar de compressor en begint het proces weer van voor af aan. De sensoren zorgen ervoor dat de druk niet te hoog kan worden en bij een te lage druk het systeem wordt uitgeschakeld. De accumulator of filterdroger zorgt voor opslag van het overtollige koudemiddel en het vasthouden van water wat zich eventueel in het systeem zit.

Nu een stukje natuurkunde. Koude lucht kan minder vocht bevatten dan warme lucht. Dit betekent dat als je lucht afkoelt, dit minder water kan bevatten. Het teveel aan water condenseert op het koude oppervlak van de verdamper. Als deze lucht op een ander plek weer verwarmd wordt dan kan deze weer water opnemen, zoals het water van de beslagen voorruit. Door deze lucht vervolgens weer af te koelen bij de verdamper wordt het vocht weer uit de lucht gehaald, etc, etc